Wat eten we als 50 plussers om je goed te blijven voelen? In ieder geval groenten!

Gepost in Frontpage Blog.

 

Je bent wat je eet! Er wordt veel geschreven over gezonde voeding, maar iemand van 30 heeft andere voedingsmiddelen nodig dan een 50 plusser, ons lichaam heeft net wat andere eisen voor een gezond voedingspatroon. Goede voeding is goed voor je spieren, botten, organen en andere lichaamsdelen en maakt je lichaam sterk voor op lange termijn.Voeding is meer dan alleen het voedsel dat je eet, het gaat ook om het verbeteren van de algemene gezondheid, ervoor zorgen dat jij je goed en sterk voelt, en ervoor zorgen dat je mentaal scherp blijft. Net zoals bij mensen op elke leeftijd is de grondslag van een goed dieet voor ouderen het eten van gezond voedsel en regelmatig lichaamsbeweging te krijgen. Eten van vitaminerijk voedsel verhoogt je immuniteit en helpt tegen ziekte veroorzakende toxines. Een goede voeding vermindert het risico van tal van ziektes. Probeer dus verstandig te eten! Maak eens deze lekkere groentenstoofpot.

Wetenschappers weten dat voedingsstoffen essentieel zijn voor de hersenen om haar werk te doen. Onderzoek toont aan dat een selectie van fel gekleurd fruit, groene groenten, bepaalde vis en noten vol zitten met omega-3. Vetzuren kunnen het risico voor de ziekte van Alzheimer sterk verminderen. Gezonde maaltijden geven je meer energie en je zult er er beter uitzien, dit resulteert een gevoel om je eigenwaarde te versterken. Het is allemaal met elkaar verbonden— Als je lichaam je goed voelt zul je jezelf ook goed voelen van binnen en van buiten. Volgende week een boodschappenlijstje!

Hoeveel calorieën hebben we nodig vor ons lichaam?
Een vrouw van 50 jaar of ouder:
Niet fysiek actief: Ongeveer 1600 calorieën per dag.
Enigszins actief: Ongeveer 1800 calorieën per dag.
Zeer actief: Ongeveer 2000 calorieën per dag.

Een gezond, maar ook lekker recept hoort hier natuurlijk ook bij:

Groentenstoofpot voor 4 personen.

1 kg. groenten (bv: paprika, courgette, aardappel, venkel, ui, wortel, doperwten)
100 gr. kikkererwten (1 nacht geweekt en met een beetje zout gaar gekookt)
3 tl. tijm
1 tl. paprikapoeder
zout
peper
een beetje peterselie

Snij de groenten en grove stukken. Doe het allemaal in een ovenschaal met een scheut zonnebloem olie.
Strooi er een flinke snuf zout en de paprikapoeder door en schep door elkaar. Plaats de schaal 30 min. in een
voorverwarmde oven op 180 graden. Tussen door omscheppen en checken of de groenten al gaar zijn.
De tijm en de kikkererwten op het laatst door de groenten scheppen.
Op smaak brengen met peper en evt. nog wat zout. Bestrooi het voor het opdienen met gehakte peterselie

Lekker met rijst, pasta of aardappelen, net waar je zin in hebt.