Adembenemend Alentejo, Adeus! laatste deel

Gepost in Uitjes & Belevenissen.

Carmim wijnfabriek

Het oogverblindende landschap met het op de heuveltop gebouwde Monsaraz achter ons latend sjeesden wij naar de speciaal voor ons georganiseerde wijnproeverij. Terwijl ik toch ruim over de vijftig ben, moet ik bekennen dat dit voor mij de eerste keer was. En ofschoon kosten noch moeite gespaard waren om ons een zo perfect mogelijke ervaring te bezorgen had ik ons dit in mijn gedachten in een totaal andere omgeving zien doen. Ik verwachtte een soort romantische burcht midden tussen de vol met druiven hangende wijnranken (of is dat in een ander jaargetijde?) waar ergens een knoestige tafel zou staan met daarop een paar  flessen wijn. Daar leek het helemaal niet op ; het was een wijnfabriek! Maar dan wel een van de belangrijkste en grootste wijn coöperaties van heel Portugal!......

We kregen een echte rondleiding waarbij tot in het detail werd uitgelegd hoe de logistiek en het maakproces verloopt. Dus vanaf het moment dat de druiven afkomstig van de nabijgelegen aangesloten wijnverbouwers met een vrachtwagen in de silo’s op het terrein worden gelost tot dat de dozen met de gevulde flessen klaar staan om afgehaald te worden. We vonden het super interessant. En aan het einde van de tour kwamen we in het ‘wijnproeflokaal’ waar een ongelofelijk aantal verschillende, ongeopende flessen rode en witte wijn klaar stonden om van te proeven. Aangezien we nog anderhalf uur rijden voor de boeg hadden, moesten we het aantal beperken tot 2 flessen rood en 2 flessen wit. Uiteraard alles weer netjes uitgespuugd zodat we verantwoord naar de volgende bestemming konden vertrekken. Na vastgesteld te hebben dat dit toch wel enorm lekkere wijnen waren reden we naar Pousada de Beja voor de laatste overnachting.

Monsaraz wijn

Het wegennet in de provincie Alentejo is van goede kwaliteit. Dat wil zeggen, het zijn uitgezonderd de grote doorgaande autobaan naar de Algarve wel allemaal tweebaanswegen. Maar ze zijn goed onderhouden en voorzien van goede wegbewijzeringsborden. Er is ook weinig verkeer, maar dat kan in een andere periode natuurlijk anders zijn. De provincie is praktisch even groot als Nederland en er wonen maar 500.000 mensen. Logisch dat de wegen niet druk zijn. De Pousada de Beja ligt in de stad Beja zelf en bij aankomst kregen we een heel uitgebreide documentatie over dit voormalige Sint Franciscus klooster (eerste berichtgeving dateert van 10 November 1268 na C.) inclusief stadsplattegrondje waarop alle bezienswaardigheden in de buurt waren aangegeven. Goeie service! Wederom troffen wij een uitstekende, comfortabel ingerichte kamer met een mooie badkamer aan. Op de menukaart prijkte een vegetarische curry en onder het genot van zo’n hele mooie Alentejo wijn hadden we een heerlijk diner.www.pousadasofportugal.com

Mertola uitzicht rivierMertola kerk

De volgende dag was er helaas geen tijd om Beja te bezoeken, maar het lijkt ons zeer de moeite waard gezien de lijst van musea en oude gebouwen. Bovendien is er historisch bewijs dat deze plaats al sinds het Bronzen Tijdperk bewoond werd en dat de Romeinse keizer Julius Caesar in 48 voor C. de stad als hoofdstad van de regio aanwees. Na het zeer uitgebreide en lekkere ontbijtbuffet reden we naar Mértola, een voormalig Romeinse stad die later ook de hoofdstad van het Arabische Koninkrijk werd. Slenterend door de pittoreske straatjes kwamen we bij de matrix kerk en de toren van de kasteelburcht. Ook hier werden we weer getrakteerd op een fascinerend uitzicht over een kronkelende rivier in het groene glooiende landschap. Ongeveer op 15 minuten rijden lunchten we op het terras van het viersterren Hotel Sao Domingos zie voor informatie www.hotelsaodomingos.com voorzien van een schitterend aangelegde tuin met veel bloemen.

Bloemen Hotel Sao DomingosStrand Hotel Sao Domingostuin Hotel Sao Domingos

Dit charmante Hotel ligt naast een mooi rivier strand (foto geheel rechts) en het Natural Park of the Guadiana Vallei wat toegang geeft tot een van de grootste wildreservaten van Portugal. Vogelspotten kun je er bij uitstek en ook mountainbiken. Het hotel beschikt tevens over een observatorium met een krachtige telescoop zodat liefhebbers in de heldere nacht naar de sterrenhemel kunnen staren speciaal vanuit deze buurt. Ik vond het echt jammer dat we dat niet meer hebben kunnen doen! Direct na de lunch moesten we ons haastten naar de internationale luchthaven van Lissabon voor de terugvlucht. Het kan echt met recht gezegd worden ;  ‘Adeus Adembenemend Alentejo!’

Laat hierboven uw reactie achter en start de discussie.
U kunt makkelijk inloggen met Facebook of Twitter. Klik rechtsbovenin op 'Inloggen'en kies bijvoorbeeld voor 'Facebook', log in met je gegevens. Je kunt nu heel eenvoudig reageren op het artikel en wij laten het je weten als er een nieuwe reactie is!